بچه های کلاس 202 شهید بهشتی بروجرد
مطالب علمی.اخبار کلاس.وهر چیز جالب 
قالب وبلاگ
آخرين مطالب
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان کلاس 202 و آدرس tws.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





 در کتابی تحت عنوان "جهان" چاپ سال ۱۸۴۱ میلادی (۱۲۲۰ شمسی) که در آن به تاریخ ایران پرداخته شده است، نام "خلیج فارس" بر نقشه ایران خودنمایی می‌کند که این امر نشان از قدمت و تمدن تاریخی نام خلیج فارس دارد.

سال‌ها پیش در سال 1841 میلادی کتابی تحت عنوان "جهان" (L'Universe) که به زبان فرانسه نوشته شده است، به چاپ رسید.

در این کتاب عکس‌ها و مطالبی در خصوص ایران و به ویژه "خلیج فارس" وجود دارد که اثباتی بر قدمت و تمدن نام خلیج فارس و مدرک و سندی تاریخی دال بر این امر است.

در یکی از تصاویر این کتاب نقشه‌ای از ایران به چشم می‌خورد که در آن عبارت "Golfe Persique" برای "خلیج فارس" درج شده است.

خلیج فارس در کتابی از 2 قرن پیش (+سند)  www.taknaz.ir
 

 


موضوعات مرتبط: مطالب علمی، ،
ادامه مطلب
[ یک شنبه 24 دی 1391 ] [ 21:11 ] [ علی مرادی ]

 

رؤیاهای علمی که در 2012 به واقعیت پیوستند

چکیده:
بسیاری از ایده‌هایی که در کتاب‌ها و فیلم های علمی - تخیلی مطرح شده اند، با توسعه فناوری های مختلف در سال های اخیر محقق شده اند. ایده جهان بی سیم که در سال 1945 میلادی توسط «آرتور سی. کلارک» مطرح شد، با ورود ماهواره ها به فضا محقق شد و ایده «ایزاک آسیموف» برای خلق ربات های شبه انسانی نیز با طراحی و ساخت ربات های iCub، Nao و ربات جراح BERT2‌ به واقعیت مبدل شده اند.در این گزارش، برترین ایده های علمی - تخیلی که در 2012 به واقعیت پیوستند، مرور می‌شود ، با گجت نيوز همراه باشيد آخرین اخبار گجتی و ف
رؤیاهای علمی که در 2012 به واقعیت پیوستند

 


موضوعات مرتبط: مطالب علمی، ،
ادامه مطلب
[ جمعه 22 دی 1391 ] [ 22:7 ] [ علی مرادی ]

چرا تحصیل می کنیم؟

تحصیل چیست؟

چرا ما به مدرسه می رویم،چرا موضوعات مختلفی را یاد می گیریم ،چرا امتحان می دهیم و چرا با دیگران برای کسب نمرات بهتر رقابت می کنیم؟این به اصطلاح تحصیل چه معنایی دارد و همه این تلاش ها برای چیست؟حقیقتا این سوال بسیار مهم است ،نه صرفا برای دانش آموزان،بلکه برای والدین،معلمین و برای هر فردی که به این زمین عشق می ورزد.چرا ما درگیر تلاش برای کسب تحصیل می شویم؟آیا تنها به منظور گذراندن چند امتحان و یافتن شغل است؟یا اینکه عملکرد تحصیل آماده ساختن ما در سنین جوانی برای درک کل فرایند زندگی است؟داشتن شغل و امرار معاش،امری است ضروری،ام آیا به نظر شما هدف زندگی ما همین است؟آیا ما فقط برای این امر به تحصیل می پردازیم ؟یقینا زندگی صرفا یک شغل یا حرفه نیست.زندگی رازی است عظیم،قلمرویی پهناور که ما در آن به مثابه موجودات بشری عمل می کنیم.اگر ما صرفا خود را برای کسب امرار معاش آماده کنیم ،نکته کلی زندگی را از دست می دهیم و درک زندگی مهم تر است از صرف آماده کردن خود برای امتحانات و حاذق شدن در ریاضیات ،فیزیک یا هر چه که قصد داریم.

 

 

 


موضوعات مرتبط: مطالب علمی، ،
ادامه مطلب
[ جمعه 22 دی 1391 ] [ 11:0 ] [ اشکان یعقوبی ]

زمين، گرانش، جو

 

زمين گهواره حيات

اگر از خورشيد که در مرکز منظومه‌ي شمسي قرار دارد، به سمت خارج منظومه حرکت کنيم، پس از عطارد و زهره، زمين سومين سيّاره منظومه‌ي شمسي است. زمين سياره‌ي ماست؛ سياره‌اي بسيار زيبا که به عقيده‌ي خيلي‌ها زيباترين سياره‌ي منظومه‌ي شمسي است. زمين ما در کنار اين زيبايي، ويژگي منحصر به فرد ديگري هم دارد. آيا شما اين ويژگي زمين را مي‌دانيد؟ کمي فکر کنيد؟ بله؛ درست حدس زديد. در کمال فروتني، بايد گفت مهمترين ويژگي زمين، خود ما هستيم؛ يعني در واقع مهمترين ويژگي زمين، وجود جانداران شامل حيوانات، گياهان و ما انسان‌ها بر روي آن است.

حتي اگر زمين را با ديگر سياره‌هاي منظومه مقايسه نکنيم، باز هم زمين سياره‌ي زيبايي است.

 


موضوعات مرتبط: مطالب علمی، ،
ادامه مطلب
[ پنج شنبه 21 دی 1391 ] [ 17:26 ] [ اشکان یعقوبی ]


دعوت مامون از امام به مجلس مباحثه بزرگان ادیان

مأمون به وزیر خود، فضل بن سهل، دستور داد صابی - بزرگ صائبین - و هربذ اکبر - بزرگ آتش پرستان - و علمای زرتشت و نسطاس رومی و علمای ادیان دیگر را جمع کند تا با آنها سخنی را در میان بگذارد.
فضل بن سهل همه‌ی آنها را جمع کرد. مأمون به آنها گفت:« من پسر عمویی دارم که می‌خواهم با او مناظره کنید. فردا صبح همه شما نزد من حاضر شوید.»
فضل نوفلی روایت می‌کند که:
ما نزد حضرت رضا علیه السلام نشسته بودیم که یاسر، خادمش، وارد شد و عرض کرد:« آقای من! مأمون خدمت شما سلام می‌رساند و می‌گوید فردا علمای ادیان مختلف نزد ما جلسه‌ای تشکیل می‌دهند؛ شما هم تشریف بیاورید.»

دانلود فیلم مباحثه امام رضا با ادیان دیگر


موضوعات مرتبط: مطالب علمی، ،
ادامه مطلب
[ چهار شنبه 20 دی 1391 ] [ 21:50 ] [ علی مرادی ]

 

فصل اول :

1 - ولادت

در آخرین روزهای ماه صفر سال 1292هـ . ق، در خانه­ای از خاندان طباطبایی، در شهر تاریخی بروجرد، کودکی چشم به جهان گشود که او را حسین نامیدند. او از همان ایام کودکی، مورد مهر و علاقه سرشار پدرش، سید علی قرار گرفت و در سایه توجهات او تعلیم، تربیت و رشد یافت.

2 - والدین

پدر بزرگوار ایشان ، مرحوم حجت الاسلام و المسلمین حاج سید علی طباطبایی، عالمی جلیل القدر، موصوف به علم و تقوا، مرجع حوائج مردم، ساعی در اعلای کلمه دین و عارف به نسب بیت شریف خویش بود.2

مادرش سیده آغابیگم ، دخت ارجمند مرحوم سید محمدعلی طباطبائی( رحمه الله) است که بانویی متدینه ، زاهده، عابده، متحفظ بر انجام مستحبات و ترک مکروهات و عالمه و پاکدامن بود.

3 - نسب

نسب ایشان، با سی و دو واسطه به حضرت امام حسن مجتبی (علیه السلام) می­رسد. گذشته از شخصیت علمی و دینی و موقعیت بسیار ممتاز ایشان، از جانب پدران، نیاکان مادری، وارث مرجعیت و ریاست دینی می­باشد.3

شجره نامه آیت­الله العظمی بروجردی(ره)4

« هو السید حسین بن السید على بن السید احمد بن السید على نقی بن السید محمد جواد بن السید مرتضى بن السید محمد الطباطبائى بن السید عبدالكریم بن السید مراد بن الشاه اسدالله بن جلال الدین­ امیر بن الحسن بن مجدالدین بن قوام­الدین بن اسمعیل بن عباد بن ابى المكارم بن عباد بن ابى المجد بن عباد بن على بن حمزه بن طاهر بن على بن محمد بن احمد بن محمد بن احمد بن ابراهیم طباطبا بن اسمعیل الدیباج بن ابراهیم الغمر بن حسن المثنی بن حسن بن على بن ابى طالب علیهم الاف التحیه والثناء .


موضوعات مرتبط: مطالب علمی، سایر، ،
ادامه مطلب
[ چهار شنبه 20 دی 1391 ] [ 17:48 ] [ اشکان یعقوبی ]

دو صفحه خواندنی از حماسه عاشورا

عاشورا


واقعه عاشورا همچون دریای عمیقی است که هر اندازه پیرامون ابعاد مختلف آن صحبت ، و فوائد و آثار آن را بررسی کرد، هرگز نمی‌توان به انتهای آن رسید، چرا که این واقعه بزرگ اقیانوسی عظیم است که امواج خروشانی مانند امواج عرفانی و اجتماعی و حماسی و تربیتی در آن در حال خروش هستند و برای رسیدن به عظمت هر یک از این امواج سال های سال باید تامل و تدبر کرد.

اقیانوسی که در آن امواج حق و حقیقت در برابر امواج فساد و تباهی قرار گرفتند و چنانچه شهید والا مقام، مطهری می نویسد، داستان کربلا یک داستان دو صفحه ای است :

(داستان کربلا ... یک داستان دو صفحه‏اى است که از نظر آن صفحه دیگر بیشتر قابل مطالعه است. از نظر آن صفحه، جنبه مثبت دارد، صورت فعّالى دارد، نمایشگاهى است از عظمت و علوّ بشریت، از رفعت بشریت، نمایشگاه معالى و مکارم انسانیت است، سراسر حماسه است، عظمت و شجاعت و حق‏خواهى و حق‏پرستى در آن موج مى‏زند.

از این نظر، دیگر قهرمان داستان ما پسر معاویه و پسر زیاد و پسر سعد و دیگران نیستند. از این نظر قهرمان داستان، پسران على(علیه السلام) هستند. حسین بن‏على(علیه السلام) است.

عباس بن‏على است، دختر على، زینب است، یک عده از مردان فداکار درجه اولى هستند که خود حسین(علیه السلام) که حاضر نیست یک کلمه مبالغه و گزاف در سخنش باشد، آنها را ستایش مى‏کند.)(حماسه حسینى،ج1، ص135)

این حماسه بزرگ به گونه ای صفحه تاریخ را ورق زد و تحولی در قلوب انسان ها به وجود آورد که این تحول تا قیام قیامت ادامه خواهد داشت و لحظه به لحظه بر شکوه و عظمت آن افزوده می شود، چرا که رسول خدا (صلی الله علیه و آله) فرمودند : «إنَّ لِقَتْلِ الْحُسَیْنِ حَرَارَةٌ فِی قُلُوبِ الْمُۆْمِنِینَ لَنْ تَبْرُدَ أَبَداً ؛شهادت امام حسین علیه السلام در دل‏های افراد با ایمان آتش و حرارتی ایجاد می‏کند که هرگز خاموش نخواهد شد.»(مستدرک الوسائل، ج 10ص 318)

در این مقاله قصد داریم تا برخی از امواج حق و حقیقت را که در برابر امواج ظلم و طاغوت قد علم کرده و با تعداد اندکی که داشتند، اما با نیروی توکل و صبر به پیروزی رسیدند را معرفی کنیم .

0e7kd7jessl78d74z9g.gif

 

 


موضوعات مرتبط: مطالب علمی، سایر، ،
ادامه مطلب
[ چهار شنبه 20 دی 1391 ] [ 17:36 ] [ اشکان یعقوبی ]

اثر بازی های رایانه ای بر كودكان و نوجوانان


این پدیده جدید دانش بشری كه تقریباً درهمه شئون زندگی انسان راه یافته است ، همچون دیگر ساخته های دست بشر دو رو دارد كه یك روی آن استفاده صحیح در كارها و كمك به رشد و سعادت بشراست. و روی دیگرآن استفاده غلط است كه معمولاً جز در موارد علمی وشغلی ازآن استفاده می شود.

آنچه بیشتر كودكان  و نوجوانان را شیفته خود می كند بازی های رایانه ای است. پیشرفت كیفیتی این بازی ها به فاصله كوتاهی در ایران رواج یافته و بازار اسباب بازی و لوازم سمعی و بصری را به تسخیر خود درآورده است .

این بازی ها كه دارای تصاویر دو بعدی است تا 50 درصد با تصاویر واقعی انطباق دارد و همچنین دارای موسیقی متن هست . چیزی كه اخیراً بر تعداد طرفداران این بازی ها افزوده ، قیمت مناسب آنها برای مصرف كننده است. علاوه بر این چون كودك و نوجوان خود اجرا كننده و در بطن بازی است و همراه با سایر شخصیت های بازی درگیر ماجراهایی می شود كه طراح بازی برای او تدارك دیده است ، برای او بسیار جذاب است .

این بازی ها با استفاده از تصاویر پرتحرك و صداهای مهیج ، دنیایی از هیجان را به این انسانهای تشنه جنب وجوش ارزانی می كند و همین جذبه ، روح و جسم آنان را مطیع خود می سازد و به عالمی از تخیلات می برد كه خود را محور و قهرمان اصلی ماجرا می پندارند.

 

0e7kd7jessl78d74z9g.gif

موضوعات مرتبط: مطالب علمی، ،
ادامه مطلب
[ سه شنبه 19 دی 1391 ] [ 13:4 ] [ اشکان یعقوبی ]

 

آشنایی با سیاره نپتون

نپتون هشتمین سیاره‌ی شناخته شده در منظومه شمسی می‌باشد ، كه بعد از اورانوس قرار داشته و چهارمين سياره غول‌پيكر به حساب می‌آيد. این سياره به عنوان خدای دریا و همزاد اورانوس نامگذاری شده است.
سياره نپتون از لحاظ اندازه و ساختار شبیه به سیاره‌ی همسایه‌اش ، اورانوس ، می‌باشد. جو آن به خاطر وجود مقادير زيادی گاز متان ، آبی رنگ و درخشان است.

سیاره نپتون

در ادامه مطلب


موضوعات مرتبط: مطالب علمی، ،
ادامه مطلب
[ سه شنبه 19 دی 1391 ] [ 11:31 ] [ علی مرادی ]

پیش بینی های علمی قرآن که امروز ثابت شده است

 

از آن جا که قرآن به عنوان معجزه جاودان به پیامبر گرامی(ص)، داده شده، حاوی معجزات فراوانی است که به گوشه هایی اشاره میکنیم:
1 - قرآن، دلیل بر صدق ادعای پپامبر(ص) در نبوت میباشد، چرا که میفرماید: "قل لئن اجتمعت الانس و الجن علی ان یاتوا بمثل هذا القرآن لا یأتون بمثله".(1) و یا "ان کنتم فی ریب مما نزلنا علی عبدنا فأتوا بسورة من مثله".(2)
2 - اعجاز قرآن از جهت فصاحت و بلاغت، به عبارتی خالی بودن قرآن از حروف و کلمات سنگین و نامأنوس و بد آهنگ و ناموزون و تعبیرات رکیک و سبک و نفرت‏انگیز، به علاوه تناسب کلام با مقتضای حال.
3 - اعجاز قرآن از نظر معارف الهی، که در بر دارنده مسائل مربوط به ذات پاک خدا و اسماء و صفات او و معاد و عقاید مذهبی است که یکی از محک‏های آزمایش ادیان حق از باطل میباشد.

 

0e7kd7jessl78d74z9g.gif

موضوعات مرتبط: مطالب علمی، ،
ادامه مطلب
[ دو شنبه 18 دی 1391 ] [ 21:31 ] [ علی مرادی ]

 

بسياري از مردم پوشش اطراف زمين را تا آنجا كه جو ناميده ميشودبه مثابه پوششي تحت نام اقيانوس هوا مي شناسند كه زمين را در بر گرفته است و اين پوشش لايه هايي از گازها وبخار آب است . با اينكه از نگاه اوليه اين تصور شكل مي گيرد اما بايد بدانيم كه در اين نگرش ساده مواردي وجوددارد كه در بحثهاي عمومي كمتر بدان پرداخته مي شود.

 


موضوعات مرتبط: مطالب علمی، ،
ادامه مطلب
[ دو شنبه 18 دی 1391 ] [ 17:21 ] [ علی مرادی ]

 

ریاضی چیست؟

 

ریاضی چیست؟

آیا میتوان علم ریاضی را در چند جمله معرفی کرد ؟ بدون شک معرفی علوم پایه بخصوص علم ریاضی که مادر همه علوم است، کار بسیار دشواری است. زیرا علم ریاضی از یک سو ذهنی و تجریدی و از سوی دیگر عملی میباشد و در نتیجه یک تعریف باید کلی باشد تا بتواند تمام ابعاد دانش ریاضی را در بر بگیرد.برای مثال « آندروگلیسون» ریاضی دان آمریکایی در معرفی علم ریاضی می گوید:

«ریاضیات علم نظم است و موضوع آن یافتن ، توصیف و درک نظمی است که در وضعیتهای ظاهراََ پیچیده نهفته است و ابزارهای اصولی این علم ، مفاههیمی هستند که ما را قادر میسازند تا این نظم را توصیف کنیم.»

 


موضوعات مرتبط: مطالب علمی، ،
ادامه مطلب
[ یک شنبه 17 دی 1391 ] [ 1:4 ] [ اشکان یعقوبی ]

 

 جزایر زیادی در خلیج فارس وجود دارند که برخی از آن‌ها از اهمیت کم و برخی از اهمیت بالایی برخوردارند. اکثر جزایر مهم خلیج فارس متعلق به ایران است. جزایر مهم خلیج فارس عبارت‌اند از: قشم، بحرین، کیش، جزیره خارک، ابوموسی، تنب بزرگ، تنب کوچک و جزیره لاوان.


موضوعات مرتبط: مطالب علمی، ،
ادامه مطلب
[ شنبه 16 دی 1391 ] [ 20:11 ] [ علی مرادی ]

 

QR کد چیست؟!
QR Code روشی است برای کدگذاری مطالب مختلفی مانند نام، ایمیل، آدرس سایت، کد محصول،توضیحات و... که حاصل آن یک تصویر است. این تصویر با استفاده از اکثر گوشی­های دوربین­دار قابل فهم است و همین امر باعث شده شرکت­ها و افراد زیادی از این کد بر روی محصولات و کارت­های ویزیت استفاده کنند.

  QR کد چیست,QR Code,کیو آر کد چيست؟

کیو ار بارکد پروفایل بنده در قسمت امکانات وب قرار گرفته است

 

 

دانلود نرم افزار های بار کد خوان برای تلفن همراه

دانلود نرم افزار رمزینه خوان برای تلفن همراه

دانلود نرم افزار Quickmark اندروید              دانلود رمزینه خوان جاوا

  نرم افزار بارکد خوان راهبر

 


موضوعات مرتبط: مطالب علمی، تکنولوژی، موبایل، کامپیوتر، ،
ادامه مطلب
[ جمعه 15 دی 1391 ] [ 16:17 ] [ علی مرادی ]

 

زمین,سن زمین

 

كشفي جديد توسط محقق دانشگاه فناوري ميشيگان با ارسال يك موج شوك به دنياي علم زمين، هسته داخلي زمين را پيرتر از تصورات پيشين نشان داده است.


در ادامه مطلب بخوانید


موضوعات مرتبط: مطالب علمی، ،
ادامه مطلب
[ پنج شنبه 14 دی 1391 ] [ 20:53 ] [ علی مرادی ]

حقایق شگفت انگيز و عجيب علم فيزيك

 

فيزيك بدون شك علمي شگفت انگيز است. ذراتي كه وجود ندارند در احتمالات به حساب مي آيند، و زمان متناسب با سرعت حركت شيء تغيير مي كند. نشريه تلگراف، 10پديده عجيب از اين عجايب در علم فيزيك را با كمك تعدادي از كاربران توئيتر و كيهان شناسي به نام «ماركوس چاون» ارائه كرده است كه در ادامه از نظرتان مي گذرد.

 

در ادامه مطلب بخوانید


موضوعات مرتبط: مطالب علمی، ،
ادامه مطلب
[ پنج شنبه 14 دی 1391 ] [ 20:49 ] [ علی مرادی ]

نظریه های نسبیت انیشتین
درک نسبیت آن قدرها هم فراتر از ذهن ما نیست. در واقع، نسبیت مکانی، قسمتی از زندگی روزمره ماست. نسبیت مکانی (فضایی) به افتخار گالیله که اولین بار مفهوم حرکت نسبی را فرمول بندی کرد، نسبیت گالیله ای هم نام دارد و اغلب با نظریه های انیشتین اشتباه گرفته می شود. گالیله بسیار راحت این واقعیت را توصیف کرد که یک ناظر در حال حرکت، اشیا را به گونه متفاوت با ناظر ساکن می بیند، زیرا سیستم مختصاتی متفاوت مکانی یا به زبان نسبیتی، "چارچوب مرجع" متفاوتی دارد.

 

 

نظریه های نسبیت انیشتین


موضوعات مرتبط: مطالب علمی، ،
ادامه مطلب
[ چهار شنبه 6 دی 1391 ] [ 13:41 ] [ علی مرادی ]

چرا دنیا به پایان نرسید؟!

شایعه‌ «پایان جهان» که روزها و ماه‌های اخیر ذهن بسیاری از مردم زمین را به خود مشغول کرده و حتی باعث نگرانی‌هایی در برخی کشورهای جهان شده بود، روز گذشته (جمعه) چهره دروغین خود را نشان داد.


به گزارش ایسنا، شایعه پایان جهان با به پایان رسیدن تقویم شمارش بلند مایاها که با روز 21 دسامبر 2012 در ساعت 11:11 به وقت گرینویچ مقارن می‌شد، دیروز در نتیجه‌ای کاملا قابل پیش بینی توخالی از آب درآمد.

اگرچه امکان بروز هر گونه رویداد مرتبط با پایان حیات بطور واضحی دور از ذهن بنظر می‌رسید، اما توانست دنیای اینترنت را در کنار جیب بسیاری از فرصت طلبان پر کند.....


موضوعات مرتبط: مطالب علمی، ،
ادامه مطلب
[ چهار شنبه 6 دی 1391 ] [ 13:20 ] [ اشکان یعقوبی ]

روش های صحیح مطالعه

روشهای صحیح مطالعه

نكاتی چند در مورد روش های صحیح مطالعه 

(( دیگرحال و حوصله خواندن این كتاب را ندارم )) یا (( آنقدر از این كتاب خسته شده ام كه قابل گفتن نیست )) و یا (( هرچقدرمی خوانم مثل این كه كمتر یاد می گیریم. )) و یا ((10 بار خواندم و تكرار كردم ولی بازهم یاد نگرفتم)) به راستی مشكل چیست؟.....

برای مشاهده ی مطالب بیشتر به ادامه ی مطلب مراجعه بفرمایید


موضوعات مرتبط: مطالب علمی، ،
ادامه مطلب
[ دو شنبه 4 دی 1391 ] [ 12:4 ] [ اشکان یعقوبی ]
بالاخره علم بهتر است یا ثروت؟

 

جمعیت زیادی دور حضرت علی(علیه السلام) حلقه زده بودند. مردی وارد مسجد شد و در فرصتی مناسب پرسید:

- یا علی! سؤالی دارم. علم بهتر است یا ثروت ؟

علی(علیه السلام) در پاسخ گفت: علم بهتر است ؛ زیرا علم میراث انبیاست و مال و ثروت میراث قارون و فرعون و هامان و شداد.

مرد که پاسخ سؤال خود را گرفته بود، سکوت کرد. در همین هنگام مرد دیگری وارد مسجد شد و همانطور که ایستاده بود بلافاصله پرسید:

- اباالحسن! سؤالی دارم، میتوانم بپرسم؟ امام در پاسخ آن مرد گفت: بپرس! مرد که آخر جمعیت ایستاده بود پرسید: علم بهتر است یا ثروت؟

علی(علیه السلام) فرمود: علم بهتر است ؛ زیرا علم تو را حفظ میکند، ولی مال و ثروت را تو مجبوری حفظ کنی.

نفر دوم که از پاسخ سؤالش قانع شده بود، همانجا که ایستاده بود نشست....


موضوعات مرتبط: مطالب علمی، ،
ادامه مطلب
[ شنبه 2 دی 1391 ] [ 22:20 ] [ اشکان یعقوبی ]

اما علی (ع) و ریاضیات

 

رابطه زناشویی علی و فاطمه رابطه ویژه‌ای بود و تک همسری علی تا پایان عمر فاطمه نشانه‌ای بر این امر است. منابع اهل سنّت این کنجکاوی را -که چرا علی تک همسری را در زندگی با فاطمه اختیار کرده- با حدیثی توضیح می‌دهند که در آن علی از دختر ابو جهل خواستگاری می‌کند ولی پیامبر به او این اجازه را به این دلیل که باعث ناراحتی فاطمه می‌شود نمی‌دهد. به نوشته ایرانیکا بنوهشام ابن المغربه از قبیله قریش به علی پیشنهاد کرد تا با یکی از دخترانش ازدواج نماید. علی پیشنهاد را رد نکرد ولی هنگامی که خبر به محمد رسید محمد به دفاع از فاطمه پرداخت و گفت «فاطمه پاره تن من است» و «هرکس فاطمه را بیازارد مرا آزرده‌است». به نظر می‌رسد که همزمان علی از جُوَیر، دختر ابوجهل، خواستگاری کرده‌بود. در این هنگام محمد در بالای منبر اعلام کرد که او تنها در صورت طلاق دادن فاطمه می‌تواند با دختر ابوجهل ازدواج کند. به گفته دنیس صوفی سه نسخه مشهور این حدیث توسط مِسوَر بن مَخرَمه روایت شده‌اند که در هنگام وفات پیامبر حدود نه سال داشته‌است. او برخی از این روایت‌ها را در راستای بدنام کردن علی و برخی دیگر را در جهت تثبیت ایدئولوژی اهل سنّت می‌داند که در آن مرتبه فضیلت خلفای راشدین بر اساس ترتیب حکمفرمایی آنهاست (و خلیفه‌های قبل از علی از او برتر شمرده می‌شوند).


موضوعات مرتبط: مطالب علمی، ،
ادامه مطلب
[ شنبه 2 دی 1391 ] [ 15:56 ] [ علی مرادی ]

نبوغ امام علی علیه السلام در ریاضی

جهان:شخصی از امام علی (ع) پرسید: «عددی را به دست من بده که قابل قسمت بر ۲و ۳و ۴و ۵و ۶و ۷و ۸و ۹و ۱۰ باشد بی آنکه باقی بیاورد.»

امام علی علیه السلام بی درنگ به او فرمود: «اضرب ایام اسبوعک فی ایام سنتک»
یعنی: «روزهای هفته را بر روزهای یک سال خودت ضرب کن»

سوال کننده هفت را در ۳۶۰ ضرب کرد. حاصل آن یعنی ۲۵۲۰ بر تمام آن اعداد قابل قسمت بود بی آنکه باقی مانده بیاورد.


منبع: شرح بهایه به نقل از ترجمه کشکول شیخ بهایی

لطفا به ادامه مطلب مراجعه کنید


موضوعات مرتبط: مطالب علمی، ،
ادامه مطلب
[ شنبه 2 دی 1391 ] [ 15:44 ] [ علی مرادی ]

بسکتبال  یک ورزش گروهی است که در آن دو تیم از پنج بازیکن سعی می‌کنند با پرتاب توپ به داخل حلقه امتیاز کسب کنند. هدف هر تیم از انجام بازی، کسب امتیاز از طریق انداختن توپ در داخل حلقه است. در حالی که در حین انجام بازی قاعده‌ای از قوانین و مقرارات نیز باید رعایت شود. لذا تاکید فراوانی بر تقویت مهارت‌های پرتاب صورت می‌گیرد. هر توپی که از حلقه حریف عبور کند و داخل آن برود گل نامیده می‌شود. بسکتبال به طور گسترده یکی از محبوب‌ترین ورزش‌های جهان محسوب می‌شود. .


موضوعات مرتبط: مطالب علمی، ،
ادامه مطلب
[ جمعه 1 دی 1391 ] [ 19:2 ] [ علی مرادی ]


 

جغرافیای بروجرد

 بروجرد در غرب ایران و در منطقه کوهستانی زاگرس قرار دارد. شهرستان بروجرد در شمال شرقی استان لرستان واقع شده و از شمال به شهرستانهای ملایر و نهاوند در استان همدان، از شرق به سربند اراک در استان مرکزی، از جنوب به درود و از غرب به خرم آباد و الشتر در استان لرستان محدود می شود.


موضوعات مرتبط: مطالب علمی، ،
ادامه مطلب
[ جمعه 1 دی 1391 ] [ 18:47 ] [ علی مرادی ]

 

 

1. اگر بینی خود را بگیرید، امکان ندارد بتوانید زمزمه کنید.

 

 2. وقتی شیشه می شکند، ترک های آن باسرعت 3000 مایل در ساعت حرکت می کنند.

 

 3. در هر دقیقه حدود 200 نوزاد در جهان متولد می شوند.

 

برای مشاهده ی مطالب بیشتر به ادامه مطلب بروید.

 

 


موضوعات مرتبط: مطالب علمی، ،
ادامه مطلب
[ دو شنبه 27 آذر 1391 ] [ 16:23 ] [ اشکان یعقوبی ]

SaliJooN.Info - گروه اینترنتی سالیجون

لطفاً برای مشاهده ی تصاویر بیشتر به ادامه مطلب بروید.


موضوعات مرتبط: گالری تصاویر، مطالب علمی، ،
ادامه مطلب
[ یک شنبه 26 آذر 1391 ] [ 20:17 ] [ اشکان یعقوبی ]

بازدید از نقاط ناشناخته و مرموز در گوشه و کنار دنیا، یکی از کارهای مورد علاقه گردشگران ماجراجویی است که برای تجربه ترس و وحشت قدم به این مکان‌ها می‌گذارند. افراد با دل و جرأتی که دوست دارند در طول سفر، حادثه‌های جدیدی را تجربه کنند. با این وجود، درهای ورودی بعضی از این مکان‌ها، به خاطر اتفاق‌های دلهره‌آوری که در آنجا رخ داده به روی گردشگران بسته است و به هیچ گردشگری توصیه نمی‌شود که از نزدیک از این منطقه‌ها بازدید کند یا به تنهایی قدم به داخل آنها بگذارد.


موضوعات مرتبط: مطالب علمی، ،
ادامه مطلب
[ یک شنبه 26 آذر 1391 ] [ 19:31 ] [ اشکان یعقوبی ]

 

مثلث برمودا (به انگلیسی: Bermuda Triangle)‏ منطقه مثلث شکلی است که در شمال اقیانوس اطلس واقع شده‌است، بیش از ۵۰ کشتی و ۲۰ هواپیما به طرز مرموزی در این منطقه ناپدید شده و یا از بین رفته‌اند.

نخستین گزارش ناپدیدشدن در مثلث برمودا را فردی به نام ادوارد ون وینکل جونز در ۱۶ سپتامبر ۱۹۵۰ در مجلهٔ آسوشیتد پرس ارائه داد. در یکی از این حادثه ۵ فروند هواپیما در پرواز ۱۹ ناپدید شدند و چند ثانیه پیش از این رخداد، فرمانده مأموریت می‌گفت که هیچ چیز در حالت طبیعی نیست و مشخص نیست این جا کجاست. سرانجام صدای خلبانان ضعیف و ضعیف تر شد تا به کلی قطع شد و هواپیماها برای همیشه ناپدید شدند.

نظریات علمی متعددی از جمله میل مغناطیسی قطب‌نما، وجود گلف استریم در اعماق اقیانوس و خلیج مکزیک، اشتباهات انسان‌ها، آب‌وهوا، گاز متان و امواج سرکش ارائه داده شده‌است اما هیچ‌کدام به طور رسمی پذیرفته نشده‌اند. پاره‌ای از دانشمندان نیز دلیل این پدیده را فراطبیعی می‌خوانند. یکی از این دلایل فرورفتن قارهٔ افسانه‌ای آتلانتیس به زیر آب است. افلاطون دراین‌باره می‌نویسد:«مردم آتلانتیس برای فتح آتن سپاهیان بی شماری فراهم کردند و زئوس بر آن‌ها طوفانی نازل کرد که قابل تصور نبود. طوفان سبب زمین‌لرزه‌ها و سیل‌های شدید شد و سرانجام دریا آتلانتیس را به زیر خود فرو برد و ناپدید گشت.» از دیگر نظریات فراطبیعی می توان به ربودن ۱۹ انسان توسط بیگانگان و موجودات فضایی و همین‌طور ورود به دنیایی دیگر اشاره کرد.

از دیدگاه برخی از شیعیان، مثلث برمودا محل زندگی مهدی، امام دوازدهم شیعیان است. در حالی که، بسیاری از روحانیون و مفسرین زندگی مهدی این ادعا را رد کرده‌اند.

 

 


موضوعات مرتبط: مطالب علمی، ،
ادامه مطلب
[ شنبه 25 آذر 1391 ] [ 20:0 ] [ اشکان یعقوبی ]

 

گرم‌شدن زمین یا گرمایش زمین (به انگلیسی: Global Warming) نام پدیده‌ای است که منجر به افزایش میانگین دمای سطح زمین و اقیانوس‌ها گردیده‌است. طی ۱۰۰ سال گذشته، کرهٔ زمین به طور غیرطبیعی حدود ۰٫۷۴ درجهٔ سلسیوس گرم‌تر شده که این موضوع دانشمندان را نگران کرده‌است.برخی از دانشمندان معتقدند که دهه‌های پایانی قرن بیستم، گرم‌ترین سال‌های ۴۰۰ سال اخیر بوده‌است.  گزارش‌ها حاکی از آن است که ۱۰ مورد از گرم‌ترین سال‌های جهان تنها از سال ۱۹۹۰ تا سال ۲۰۰۷ به ثبت رسیده‌است که این میزان در ۱۵۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده‌است.به نظر می‌رسد فعّالیّت‌های صنعتی در ایجاد این مشکل بسیار مؤثّر است و به گرم‌شدن کرهٔ زمین کمک می‌کند.

 


موضوعات مرتبط: مطالب علمی، ،
ادامه مطلب
[ شنبه 25 آذر 1391 ] [ 19:51 ] [ اشکان یعقوبی ]

      

پدر و مادرها اغلب نمي دانند به چه صورت و به چه طريق ممکن در امر آموزش و يادگيري و درس به فرزندان کمک کنند. آنها شايد صدها بار اين کلمه را تکرار کرده باشند «بخوان، بخوان» و دلشان مي خواهد در اين زمينه فرزندانشان را در منزل ياري کنند ولي بنابر دلايلي، خود را درگير اين مسائل که به نظر مشکل و پيچيده است نمي کنند.


موضوعات مرتبط: مطالب علمی، ،
ادامه مطلب
[ شنبه 25 آذر 1391 ] [ 19:36 ] [ اشکان یعقوبی ]

 

ابوبکر محمّد زَکَریای رازی (۲۵۱ ه.ق.۳۱۳ ه.ق.) پزشک، فیلسوف و شیمی‌دان ایرانی که آثار ماندگاری در زمینهٔ پزشکی و شیمی و فلسفه نوشته است و به‌عنوان کاشف الکل و جوهر گوگرد (اسید سولفوریک) مشهور است.به گفته جرج سارتن، پدر تاریخ علم، رازی «بزرگ‌ترین پزشک اسلام و قرون وسطی بود.» این دانشمند ایرانی از آن‌جا که کتاب‌های خود را به زبان عربی می‌نوشت، نزد غربیان به جالینوس عرب نیز مشهور بوده‌است.به پاس زحمات فراوان رازی در داروسازی روز پنجم شهریورماه (۲۷ اوت)، روز بزرگداشت زکریای رازی شیمی‌دان بزرگ ایرانی و روز داروسازی نام‌گذاری شده است.

 


موضوعات مرتبط: مطالب علمی، ،
ادامه مطلب
[ شنبه 25 آذر 1391 ] [ 18:57 ] [ اشکان یعقوبی ]
صفحه قبل 1 2 3 صفحه بعد
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

سلام به همه دوستان و بازدیدکنندگان محترم. این وبلاگ به صورت گروهی اداره شده و سعی میشود که بیشتر در آن مطالب علمی، نمونه سوالات دوم و سوم راهنمایی و اخبار کلاس نوشته شود.لطفا نظر خود را اعلام کنید تا مابتوانیم کیفیت این وبلاگ را بالاتر ببریم. در قسمت سمت چپ وبلاگ آرشیو مطالب و همچنین موضوعات آنها درج شده است که می توانید برای استفاده از نمونه سوالات،مقالات و... از این قسمت استفاده نمایید. همچنین برای دوستان مدرسه نظرسنجی دبیران دبیرستان وجود دارد که میتوانند به دبیر مورد علاقه خود رای دهند.با تشکر- بچه ها202 شهید بهشتی
آرشيو مطالب
ارديبهشت 1392
فروردين 1392 اسفند 1391 بهمن 1391 دی 1391 آذر 1391
امکانات وب